Friday, September 25, 2009

Start - Finish

If the French were really intelligent, they’d speak English.
- Wilfred Sheed

Föreläsaren i projektledningskursen gick igår igenom aktiviteter, den kritiska vägen m.m. Bland annat pratade vi om tidigaste starttid, senaste starttid, tidigaste sluttid, senaste sluttid. Dessa har ju de universiella engelska förkortningar (ES, LS, EF, LF). Efter att ha förklarat begreppen vänder föreläsaren sig till de ca 40 pers i föreläsningssalen och ber någon som kan engelska uttala de engelska motsvarande fraserna som står på hans Powerpoint slide som han själv inte kan uttala.
Ingen universitetsstuderande student skulle frivilligt räcka upp handen för att läsa högt 4 meningar som står på tavlan... det gjorde man ju sist typ på mellanstadiet.


I alla fall står han där och upprepar frågan, "Är det ingen som kan engelska?". Max, som råkar sitter bakom mig, ler brett och slänger en hand på min axel och säger högt, "Vas-y Raoul!" (Kör på, Raoul) och nu har jag alla ögon på mig och föreläsaren tittar på mig och nickar. Utan något annat val börjar jag läsa långsamt och tydligt,
"Earliest Start Time.... Latest Start Time... Earliest Finish Time... Latest Finish Time."

Jag märker att alla tittar snett på mig och jag klandrar inte dem - jag tittade också snett på mig själv på insidan. Föreläsaren blev dock väldigt glad och sa, "Bon!" och fortsatte föreläsningen.


Det var första gången jag deltog/bidrog med något under lektion/föreläsning här... det var nog sista gången också :p

1 comment:

  1. Hahaha! Jag kan se det framför mig med ditt ansiktsuttryck! =) GRATTIS så hemskt mycket på födelsedagen också, vad har du hittat på för skojsigt? Ska bli sjukt kul att träffa dig om knappa året! =) Tills dess ska jag försöka fixa min mick som sagt.. Pussar och kramar

    ReplyDelete