Wednesday, September 2, 2009

Dollar versus kronan.

 So you think that money is the root of all evil.
Have you ever asked what is the root of all money?
- Ayn Rand

Vi konstaterade idag att kanadensiska dollarsedlar känns mycket mäktigare i handen än svenska sedlar. Elin lyckades hitta en svensk 20-lapp i sitt rum och när vi tog på den och kände på den kändes det som Monopol-pengar och väldigt papprigt. Kanadensiska sedlar är för det mesta samma storlek men skiljer sig i färger medan de svenska har liknande gråskala men skiljer sig avsevärt i storlek. 

Men som sagt, CAD känns bara mäktigare än SEK... men det är den dock inte. På sistone har kronan förstärkts kraftigt mot dollarn - men jag får ju inte min dagliga Dagens Industri längre så hur kan jag veta det?

Det började med ett utlägg på SEK 1400 för den Olympiska ishockey matchen Sverige - Finland i februari i Vancouver. Man skulle ju ändå till Kanada så då var det väll att passa på när OS arrangerades i samma land - ellerhur? Vi tar er Stockholmsbor till exempel. Om OS arrangerades en sommar på andra sverige, i t ex. Göteborg, skulle ni mycket väl finna det extremt roligt  att ta sig dit och delta på något arr.
Exakt så resonerade jag men reflekterade inte så mycket över att det är 5 liggande Sverige mellan Montreal och Vancouver. Grattis Raoul.

När man väl sitter med biljetter och börjar fundera på hur man ska ta sig till en annan inhemsk stad börjar man naturligtvis fundera tåg. Jag knappade in uppgifterna och tryckte på Sök. Nej jag måste ha fyllt i något galet så jag provar igen. Jag provade igen och fick det bekräftat: Tåg mellan Montreal och Vancouver tar 4 dagar. Wagwan!

Buss? Nej! Road-trip? Nej, det hinner vi inte! Vi har ju skola. Det enda rimliga som flygbolagen verkar ha stenkoll på är just flyg. Den absolut billigaste tur och retur biljett till Vancouver gick på inkl. skatter på 956.38 CAD. Innan jag går in på hur mycket det motsvarar i SEK så ska ni veta att jag har dagligen konverterat 956.38 CAD till SEK för att bekräfta att jag inte har drömt och eller missat något och har på så vis följt den kanadensiska dollarns fall mot svenska kronan. (Dags att investera där hemma tror jag! Köp gröna aktier.)
Idag slog jag i alla fall till när flygbiljetten hade sjunkit med hela 65kr jämfört med igår. Min flygbiljett, tur & retur, Montreal - Kanada gick på 956.38 CAD = 6 240 SEK. Det är tur att man kan betala genom att bara slå in siffrorna på sitt VISA kort - då ser man inte själva sedlarna försvinna. Att betala hyran (som jag betalar kontant här) känns otroligt mycket värre. Fast jag lär väl känna av smärtan så småningom när jag inte har råd med mat längre.

Hur som helst hoppas jag någon svensk politiker läser detta (vilka bloggar läser egentligen Carl Bildt när han skrivit klart sina egna inlägg?) och inser att jag må vara den mest patriotiska svensken just nu efter att ha lagt ut så mycket på att se Sverige krossa Finland... Snälla använd lite skattepengar åt att skicka mig och mina kompisar gåvor i form av Pippi-peruk, gigantisk svensk flagga, ansiktsfärger m.m..

 

1 comment:

  1. ha ha... dina ögon är inte riktigt lika stora och mörka Raoul.. :)

    ReplyDelete