Wednesday, September 16, 2009

Salma

Fischers Fritze fischt frische Fische;
Frische Fische fischt Fischers Fritze.
- German Tongue-Twister

Jag hittade äntligen ett trevligt gym i närheten av McGill som verkar ha allt jag behöver + lite till. För 2200 kr i 8 månader får jag: Träna i gymmet, gå på alla pass (inkl. Spinning), boka tennis och squashbana, inte behöva ta med mig handduk - man får två varje gång man ska träna, åtkomst till utomhuspoolen som är värmd till 30 grader ÅRET RUNT, jacuzzi och bastu. Sedan lyckades jag förhandla till mig så jag kan frysa kortet i upp till 2v under julen om jag så skulle behöva det ^^.

Jag var i alla fall väldigt nöjd efter gårdagens träning och begav mig bort mot Sherbrooke-stationen för att ta tåget hem. På vägen såg jag glassbaren som Gwendal och Sandrine extraknäcker hos på vardagskvällarna så jag tittade in snabbt för att bara säga hej. 20 minuter senare lämnar jag ställer efter att ha blivit bjuden på glass och en bananchoklad crêpe! Helt insanely god. Kathleen (från Linköping) har ett grovt uttryck på hur man beskriver såna goda saker men det kan jag inte skriva här :p

Kvällen avslutades hemma med att hela lägenheten bjöd på Tongue-Twisters på sina språk. Theresa tog ju lätt hem priset med ovanstående som handlar om fiskaren Fritze.

Om 45min ska jag befinna mig på skolan för att köra en labförberedelse med min labbpartner Salma - en 18-årig tjej från Marocko. Hon är jättetrevlig och så men jag kanske inte är den ultimata labpartnern för just henne. Första gången vi labbade var det ca en 15-minuters introduktion som jag inte förstod ett skit utav. Vi börjar i alla fall labba och hon börjar klaga på att hon inte förstår nåt i kursen (jag känner knappt henne) - men jag tvingas påminna henne att vi precis har dragit igång och det är inte så konstigt och sedan ber jag henne förklara en eller två meningar i labförberedelsen. Hon har ju i alla fall hört och förstått allt som labhandledaren snackade om i en kvart. På MSN (chattprogram) senare, när vi ska bestämma tid för nästa labförberedelse (som är idag) börjar hon helt plötsligt klaga om att kursen är svår och att hon inte förstår något, och hon inte vet hur hon ska klara den. Hon säger detta till mig, en utbytesstudent som inte ens bemästrar språket, som saknar förkunskapskraven i flera kurser och måste samtidigt kämpa med att förstå hennes sjuka slang-användande på MSN. Till slut är det alltså JAG som lugnar ner henne (på franska) och får henne att inse att allt kommer att lösa sig - och att kurserna kommer att lösa sig. Det kändes ju verkligen snopet :p

4 comments:

  1. jag tänker inte ens försöka mig på att trösta dig, men du o den där alma verkar ju iallafall vara tajta vid det här laget, så om du ser till att hon lär sig, kommer hon ju lätt kunna lära dig sen! promise! o tackar för ihågkommandet av "ca couche dans la bouche" men jag tror faktiskt att det va ullis som började med uttrycket, dock är jag rätt nöjd med översättningen :) stooor kram på er o saknar er alla maasssoor!

    ReplyDelete
  2. Gym och 18:åriga brudar, nu börjar det likna ngt :P
    sleep tight ;D

    ReplyDelete