Monday, September 21, 2009

The capital of Québec - Québec.

Daniel: Can't one of the neighbors drive the carpool? What about Mr. Kopek? 
Mrs. Miller: He's 88. 
Daniel: So he'll drive real slow.
Mrs. Miller: He's had three strokes. 
Daniel: But never while driving. 
- Carpool (1996)


I helgen har jag varit i Québec (staden) som är Québecs (provinsen) huvudstad. Grymt mysigt stad och helgen bjöd på väldigt vackra utsikter och dessutom insikter i Québec samhället men de orkar jag inte ta upp.

Utflykten var lite spontan då jag bestämde mig två dagar i förväg att jag skulle dra på fredag eftermiddagen. Efter alla artiklar jag hade läst på gymnasiet och högskolan om Covoiturage (samåkning) blev jag ändå lite överraskad när jag befann mig framför Allo Stops kontor som drev en samåkningsfirma. Det var verkligen lätt som en plätt och billigt som.. ehm... ja 121 kronor för att hitta och reservera en billist och betalning till billisten för att få åka med den 300km turen från Montreal till Québec. Sjukt bra!
Tur och retur (ca 600km) för 240kr... man blir ju nästan tårögd på hur underbart det låter!

Efter att ha kommit fram fredagkväll, planerades det för fullt för helgen över en öl. Theresa, som är en sann tyska, och jag konstaterade att vi var väldigt nöjda med den kanadensiska ölen. Månadens kanadensiska öl är: Boréale Rousse.
Det är förövrigt Theresa till höger på bilden och Emelie (fransyska) till vänster. Fast de uttalar namnet så kontsigt på franska att det låter som Imily.


Lördag morgon var vi uppe och hoppa tidigt för att hinna med hela dagen. Först skulle vi behöva få tag på vår hyrbil och vi kollade upp på hemsidan hur vi skulle ta oss dit hade de naturligtvis bara Hur du kör hit. Smart.
Första stoppet var Mont St. Anne (St. Anne berget) där vi körde en 2.5 timmars svettig vandring till toppen.


  Sista tjejen till höger är Jenna. Vid denna bild hade vi bara kommit halvvägs - jag som dock redan var nöjd över hur högt vi var. 

Nu har vi äntligen kommit upp och det bjöds på en fantastisk utsikt över Saint-Laurent floden som sträcker sig från Lake Ontario (en av Kanadas Great Lakes) till atlanten via Montreal och Québec.
 
Längst upp fick man även möjlighet att filosifera över det mesta i livet:


Näst på listan var ännu ett vattenfall - nämligen Chute Montmorency som är hela 30m högre än Niagarafallen! Den var otroligt vacker och till skillnaden från Niagarafallen så fick man se detta vattenfall från massor av olika perspektiv. Blev några fina bilder!




"Denna bild är tagen rakt uppifrån, så man ser rakt ner för det 85m höga vattenfallet."


"No pot of gold at the end of that rainbow."



Efter en snabb tur runt Île d'Orleans fick vi med oss en bild på hur jag vill att min framtida brevlåda + ingång ska se ut - rätt så sött.




Solen gick ner tidigt och kvällen avslutades men en båttur och nattutsikt över Vieux-Québec (Gamla Stan).




Förövrigt är det just Vieux-Québec som är mest trogen till sina franska/Europeiska rötter... jag avslutar med några bilder från Söndagen ^^.






2 comments:

  1. Haha ni bor i en underbar stad! really! jag vill också ha ett vattenfall här.

    ReplyDelete