Thursday, November 26, 2009

Chapka löper

"Dogs come when they're called. Cats take a message and get back to you."
- Mary Bly

Vad finns det för koppling mellan dessa två bilder?






Något fruktansvärt har hänt de senaste veckorna... vår katt Chapka löper. Vi killar jämför hennes löpande med tjejers "dåliga" dagar - något som inte uppskattas av tjejerna för de tycker, likt oss, att hennes jamande och allmäna attityd är förjäääävligt jobbig!

Om nätterna jamar hon högt flera timmar i rad, något som förstör min, Gwendals och Sandrines sömn. Theresa lyckas dock bättre och är alltid lika pigg om morgonerna - något som inte säger särskilt mycket. Men hon får sömn i alla fall och jag tror att det beror på en väsentlig skillnad - Chapka väljer nämligen att tillbringa sina jamande nätter precis utanför min dörr. Numera består mina mardrömar av väckarklockor som jamar, mp3spelor som bara spelar jamande musik, konversationer i ett främmande (men jamande) språk... ja det gick så långt att vi var tvungna att börja använda öronproppar. Det funkar bättre nu men det är inte särskilt bekvämt.

Det som är extra jobbigt är att om man lyckas ta sig hem från skolan vid lunchtid och har tråkigt och vill leka med katten så kan man inte. Då sover hon. Vi har alla lämnat grova, men seriösa, förslag på åtgärder. Sandrine ville låsa in henne i toaletten om nätterna - jag sa nej. Jag föreslog att blanda hennes vatten med kaffe om dagarna så att hon håller sig vaken och däckar på kvällarna, men Sandrine sa nej. Gwendal återvände nyss från Japan och har inte anpassat sig ännu men har ändå lyckats visa lite frustration genom att "råka" trampa på hennes svans en gång och "råka" klämma henne i kylskåpet. Haha - egentligen var det misstag på riktigt men vi andra skyller på att han hatar henne. Theresa är den enda som inte klagar och sussar gott om nätterna. Fy.


När hon inte jamar och inte sover gör hon dock en annan jobbig grej. Hon håller sig väldigt nära mig och Gwendal och tja, "bjuder på sig själv." Det är galet irriterande och så håller hon på med snusk med våra ben ibland också.... argh.

En katt löper vanligtvis 1-2 veckor tar uppehåll i 1 vecka och sedan fortsätter det i strax över en vecka till och tar sedan uppehåll i några månader. Vi är inne i sista veckan nu och jag längtar till slutet...

No comments:

Post a Comment